طراحي وبسايت چيست؟

طراحي وبسايت يك پروسه چند مرحله اي بوده و به روش هاي مختلفي انجام مي شود. از لحاظ ساختار وبسايت ها به دو نوع ايستا (استاتيكي) و پويا (دايناميكي) معروف هستند.
طراحي وبسايت چيست؟
طراحي وبسايت چيست؟
در وبسايت هاي ايستا آزادي عمل بسيار زياد است و طراح به هر حالتي كه مايل باشد مي تواند وبسايت را طراحي كند اما در وبسايت هاي پويا آزادي عمل تا حدي محدود است.
وبسايت هاي پويا داراي محيط مديريتي هستند كه امكان تغييرات و گشترش را فراهم مي كنند اما در وبسايت هاي ايستا اين امكان فراهم نيست و براي تغييرات بايد سورس صفحات وبسايت را تغيير داد تا تغييرات مورد نظر اعمال شود كه بصورت رابط گرافيكي نخواهد بود.
در طراحي سيستم هاي پويا كه بطور معمول پروژه اي بزرگ محسوب مي شود از سيستم مديريت محتوا استفاده مي شود كه رابط گرافيكي را براي كاربر فراهم مي كند تا بتواند تغييرات خود را انجام و وبسايت را گشترش دهد.
در طراحي و برنامه نويسي سيستم هاي مديريت محتوا ( CMS ) بايد نهايت دقت را داشت تا عرصه اي هر چند كوچك براي براندازي آن فراهم نگردد.
به علت اينكه در سيستم مديريت محتوا از بانك اطلاعاتي استفاده مي شود و بانك اطلاعاتي وظيفه تجزيه و تحليل اطلاعاتي و ذخيره تغييرات را بر عهده دارد بايد توابعي در بانك اطلاعاتي تعريف كرد كه موجوديت خود را از ورودي بگيرند و تغيير مورد نظر را اعمال كنند.
طراحي اختصاصي سيستم مديريت محتوا پروژه اي بسيار بزرگ و طاقت فرساست كه به منظور مشخصي تهيه و مورد استفاده قرار مي گيرد.
در حال حاضر سيستم هاي مديريت محتواي بسيار زيادي وجود دارد كه برخي از آنها بصورت هزينه اي و برخي بصورت رايگان عرضه مي شود.
معروفترين ها بر مبناي زبان php عبارتند از : wordpress joomladrupaltypo3nuke – datalife engine
معروفترين ها بر مبناي زبان net. عبارتند از : dotnetnuke – microsoft sharepoint
زبان هاي مختلفي براي طراحي وجود دارند كه بسته به امكانات و هدف مورد نظر مي توان از آن ها استفاده كرد.
چون غالبا سرورهايي كه براي وبسايت ها استفاده مي شود داراي سيستم عامل لينوكس يا ويندوز هستند و زبان هايي مختص هر يك از اين دو سيستم عامل وجود دارد بايد به نوع سيستم عامل نيز توجه داشت. براي مثال زبان net. به هيچ وجه در سرور لينوكس قابل اجرا نيست.
سرور ها داراي يك نرم افزار وب سرور هستند كه وظيفه تبديل كدهاي نامفهوم به مفهوم دار را دارند كه زمينه را براي قابل مشاهده شدن اطلاعات فراهم مي كنند.
زبان هاي معمول عبارتند از : html – xhtml – php – perl – .net – java
زبان بسيار ديگري نيز وجود دارند كه پركاربردترين آنها بصورت فوق است.
امیدواریم که از مطالب پیشگام وب نهایت استفاده رو برده باشید.
درباره نویسنده

نظرات شما


هشت × = 16

16 + دوازده =