رفع خطای soft 404

رفع خطای soft 404
رفع خطای soft 404

گوگل پیش از این که یک ابزار جالب و ساده برای مرورهای مختصر تا جدی و مفصل روزانه ما باشد یک هشدار دهنده دقیق می باشد که گوش به زنگ تمام تغییرات است. جای خوشحالی است که گوگل در ابزار معروف خود یعنی کنسول جستجو گوگل ما را نسبت به حوادث اطرافمان مثل بروز خطای رفع خطای Soft 404 آگاه می کند.

اگر ابزارهای مختلف گوگل نبودند سایت ها پر از اشکالات متعددی می شدند که برطرف کردن آن ها فقط و فقط به شانس و اقبال وب مستران وابسته بود. اما حالا راه های زیادی وجود دارد تا مدیر سایت بتواند با استفاده از آن خطای ۴۰۴ سایت خود را شناسایی کرده و بعد از عیب یابی به رفع خطای Soft 404 بپردازد.

با من در این مقاله آموزش سئو همراه باشید تا موضوع پیشگیری و برطرف کردن ارور ۴۰۴ را مورد بررسی قرار دهیم.

همان طور که پیش از این گفتیم خطای Soft 404 چیزی نیست به جز همان خطای ۴۰۴ معروف که گوگل برای شناسایی آن از برچسب Soft استفاده می کند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله پیشین خطای Soft 404 در مقابل خطای ۴۰۴ مراجعه کنید. صفحاتی در سایت که قبلا وجود داشته اند اما اکنون حذف شده اند و لینک هایی که به صفحات وارد می شوند از عوامل اصلی بروز این خطا هستند. رفع خطای Soft 404 کار سختی نیست ، فقط کافی است دلتون را به دریا بزنید و در شیوه مدیریت سایت خود چند تغییر ساده ایجاد کنید.

در این مطلب می‌خوانید:

رفع خطای Soft 404
شناسایی صفحات حذف شده سایت
خطای Soft 404 با چند تغییر ساده
محتوا کوتاه
محتوا تکراری
چگونه محتوا تکراری را شناسایی کنیم؟
رعایت پیوستگی بین صفحات
جستجو مشکلات فنی عامل کپی شدن مطالب
Soft 404 در گوگل
تعیین نوع URL سایت
سفارشی سازی صفحه ۴۰۴ سایت

رفع خطای Soft 404

همان طور که شد لینک هایی که اشتباهی به صفحات ناموجود در سایت کاربر را هدایت می کنند از مشکلات اصلی ما در به وجود آمدن خطای Soft 404 هستند. پس از لینک ها رفع خطای Soft 404 را شروع می کنیم!

رفع خطای soft 404
رفع خطای soft 404

ابتدا به ساکن باید صفحاتی را که از دید شما خارج شده اند و با وجود این که هیچ محتوایی ندارند باز هم بازدید می گیرند شناسایی شوند. برای این شناسایی قبلا ترفند عیب یابی خطای ۴۰۴ با افزونه Custom 404 Pro معرفی کردیم.
مطلب پیشنهادی  لینک های طبیعی و لینک های غیرطبیعی؛ مسئله این است.

بعد از شناسایی این صفحات دو برنامه کلی را باید دنبال کرد:

ریدایرکت ۳۰۱ صفحات به صفحه ای که از نظر محتوایی نزدیک تر است.

تولید و بازسازی صفحه حذف شده

برای شناسایی این صفحات ابزارهای مختلفی وجود دارد:

کنسول جستجو گوگل: در کنسول گوگل صفحه ای شامل خطا ۴۰۴ می شود شناسایی می شود. این صفحه می تواند از صفحاتی باشد که از سایت های دیگری به عنوان بک لینک به سایت شما ارجاع می شوند که باید حذف شوند.
گوگل آنالیتیکس: در این سرویس هر چند غیرمستقیم می توانید صفحاتی را که کاربر در آن ها با خطا ۴۰۴ رو به رو می شود ردیابی نمایید.
دستورات ویژه در گوگل: دستور معروف “site:example.com” در گوگل تمام صفحاتی را که ایندکس می شوند لیست می کند.
ابزارهای شناسایی بک لینک: بک لینک های با کیفیت در وردپرس هم می توانند گاهی دردسرساز شوند. ابزارهای Moz Open Site Explorer،Sistrix و LinkResearchTools به شما در شناسایی بک لینک هایی که به صفحات خالی سایت شما لینک می دهند کمک می کند.

رفع خطای Soft 404 چند تغییر ساده
رفع خطای Soft 404 چند تغییر ساده

دو نشانه کلیدی برای شناسایی و سپس رفع خطای soft 404 وجود دارد:

محتوا کوتاه

برخی از ابزارهای کراولینگ گوگل به طول مطلب نگاه نمی کنند و با نگاه کردن به ظاهر آن به سادگی از مطلب نمی گذرند؛ بلکه تعداد کاراکترهای متن را در نظر می گیرند. برای اصلاح این مشکل باید یکی یکی محتوا را بررسی کرده و آن ها را بر اساس تعداد واژه هایی که می بینید دسته بندی کنید.

محتوا تکراری

یکی از روش های کسب نرخ CTR بالاتر از گوگل در وردپرس جلوگیری از انتشار محتوا تکراری است. برخی از خزنده های گوگل به اندازه کافی پیچیده و هوشمند هستند تا بتوانند تفاوت بین مطالب و شباهت های آنان را به خوبی ارزیابی کنند.

چگونه محتوا تکراری را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی محتوا تکراری در سایت ابزارهای مختلفی در کنسول گوگل معرفی شده است. مثلا در بخش crawl errors کنسول گوگل صفحاتی که شامل خطا soft 404 هستند لیست می شوند. بعد از شناسایی این صفحات کاری که باید انجام دهید اصلاح محتوا و جلوگیری از انتشار مطالب کوتاه است. در این راه باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشید:
مطلب پیشنهادی  همه چیز درباره ریدایرکت 301 ، تغییرات آن و تاثیری که روی سئو می گذارد.

رعایت پیوستگی بین صفحات

ایجاد مطالب کوتاه به دلیل تمرکز ما روی مطالبی است که نسبت به عنوان صفحه خیلی اختصاصی هستند. در واقع گاهی جزئی نگری ما نسبت به یک مطلب و جداسازی آن ها از هم باعث ایجاد صفحات مختلفی می شود. این صفحات به طبع دارای محتوا کوتاه تری هستند و همین موضوع باعث می شود گوگل تصور کند یک صفحه از سایت شما خالی است. توصیه می کنیم پیوستگی بین مطالب را رعایت کنید. به عنوان مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که کفش های مختلفی را از برند های متنوع به فروش می رسانید برای هر سایز یا هر رنگ یک صفحه ایجاد نکنید. بهتر است فقط برند محصول و نوع آن به عنوان یک صفحه جداگانه در یک صفحه قرار گیرد.

Soft 404 در گوگل
Soft 404 در گوگل

ابزارهای زیادی وجود دارد که به سادگی می توانند با استفاده از شناسه URL یا تگ ها کدپاسخ ها صفحات مشابه یا تکراری را ردیابی کنند.

بررسی صفحه Soft 404 در گوگل

هدف از رفع خطای Soft 404 جلوگیری از کراول شدن صفحه ای است که هیچ ارتباطی با جستجو کاربر ندارد. برای برطرف کردن این خطا حتما باید کنسول گوگل را چک کنید ببینید صفحه soft 404 بین گزارشات شما وجود دارد یا نه.

تعیین نوع URL سایت

برای تشخیص و سپس رفع خطای Soft 404 ببینید URL سایت شما در زمره کدام یک از آدرس های زیر قرار می گیرد:

آیا URL سایت دارای محتوا مناسبی است و به پاسخ ۲۰۰ سرور بر می گردد یا ۴۰۴؟
آیا URL باید برای ارتباط بیش تر با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه دیگری لینک داده شود؟
URL موجود است و اگر موجود نیست به پاسخ ۴۰۱ یا ۴۰۴ ارجاع داده شده است؟

در سایت وردپرس خود برای نمایش صفحه خطا ۴۰۴ مناسب به کاربر از صفحاتی استفاده کنید که ترجیحا دارای لینک های مرتبط باشند. اگر کاربر روی این لینک ها کلیک کند ممکن است در سایت بماند و بلافاصله خارج نشود.

امیدوارم از این آموزش پیشگام وب هم لذا برده باشید ، با خرید هاست و دامنه از پیشگام وب علاوه بر قیمت و کیفیت مناسب از پشتیبانی عالی بهرمند شوید.

تا آموزش بعد خدانگهدار

مشاهده فیلم آموزشی از آپارات

درباره نویسنده

نظرات شما


3 + = چهار

17 + دو =